Använder Blogger.
RSS

Plan B

Jag har under en tid letat efter 3 passande avelshonor till mina hanar. Har 2 nya honor på kommande som jag hoppas få hem i slutet av månaden. Hoppeligen 25 April. Dessa två honor är Be My Best Friend, en dove skp långhår, samt Gosiga Gullet, en mink KH. Min kompis från Ylihärmä hade en kull som jag hade tänkt ta en unge från.. Tyvärr så misstog jag mig med färgerna. Jag hade mixat upp Svart ögd vit med att vara mörkörad vit, Sedan när min kompis påminde mig om att en mörkörad vit har röda ögon så blev jag lite besviken på mig själv då jag hade mixat ihop svart ögd vit med att vara mörk örad vit. Hur i glödheta hade jag kunnat glömma bort detta under mina år som uppfödare. Jag startade min hamster uppfödning 1999 när jag bodde i Kimito och studerade där. Så jag borde ju kunna färgerna och genetiken vid det här  laget. Nåja alla kan vi vara lite glömska ibland.

Pga att jag mixade upp färgerna så har jag nu bestämt mig för plan B. Igentligen så kan man säga att det från första början var Plan A, eftersom jag från första början hade tänkt att skaffa en silvergrå för att få fram svart ögd vita ungar. Men det fanns inga tillgänglig då. Nu har Sateenkaaren en silver baserad korthårs kull som föddes 29 Mars. Det finns 9 ungar i den kullen, 5 av dem är rex. Aaah...jag som älskar rexar. Det är det vackraste som finns på en hamster och en kanin. Deras underbara krulliga morrhår och päls. Uppfödaren vet dock inte ännu könen eller hur många silvergrå och silvergrå heterozygot som finns. Silverfrå kårthåridg rex är vad som gäller här. Fast ärligt talat så spelar det ingen roll om honan är silver grå heterozygot eller ej. Så länge hon är rex KH och är i en silver variant. Tisdag nesta vecka är ungarna i kullen 3 veckor så då borde uppfödaren veta kön och hur många som är silver grå heterozygot och hur många som är slivergrå.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 kommentarer:

Skicka en kommentar